«Реакція на події у cвітовій політиці та економіці за 21-28.02.2019. парламентські вибори в Молдові 2019 р.». Аналітична записка



Резюме

 

24 лютого 2019 р. в Республіці Молдова відбулися чергові парламентські вибори – на основі нового виборчого закону за змішаною системою, який, свого часу, викликав серйозний спротив у суспільстві.

 

Після обробки даних зі 100 % дільниць для голосування, попередні дані свідчать, що жодна з політичних сил наразі не спроможна самостійно сформувати уряд. Однак новий закон дозволив залишитися на плаву правлячій Демократичній партії Молдови, яку очолює олігарх і «негласний володар Молдови» Влад Плахотнюк.

 

Оскільки Молдова – парламентська республіка, подальший розвиток політичної ситуації в цій країні залежатиме від конфігурації парламентської коаліції та складу сформованого нею уряду. Однак незалежно від цього, найімовірнішим є збереження формально проєвропейського курсу Молдови, проте без реальних проєвропейських змін. А найбільш ймовірний варіант коаліції, на думку більшості експертів у Молдові та Україні, – Демпартія спробує сформувати коаліцію й уряд меншості, заручившись негласною підтримкою соціалістів і депутатів партії «Шор».

 

Віталій Портніков вважає, що найнебезпечніше для Молдови – це відкрита коаліція соціалістів і демократів. На його думку, такий союз нівелює підсумки виборів, зробить Молдову легкою здобиччю Путіна.

 

Якщо ж парламентські гравці не домовляться, існує ризик дострокових парламентських виборів. У цьому разі президент Додон залишиться, по суті, єдиним легітимним інститутом влади, що, звичайно, буде спокушати його скористатися безвладдям і підіграти Москві.

 

А у разі відсутності проєвропейської коаліції або формування нової коаліції на основі соціалістів після дострокових виборів, під ризиком опиняться спільні ініціативи України, Молдови та інших пострадянських країн, спрямовані на посилення суверенітету та мінімізацію залежності від РФ, як то ГУАМ, чи спільний позов України, Молдови і Грузії до Росії тощо.

 

Аналіз методів та перебігу виборчої кампанії у Молдові може дати розуміння щодо можливих проблем виборчих кампаній і в Україні. Зокрема, йдеться про можливе втручання Росії у волевиявлення у різний спосіб – від інформаційних атак до прямих провокацій.

 

З урахуванням означених ризиків, важливе значення має запобігання можливим негативним наслідкам зміни політичної орієнтації уряду Молдови. З цією метою варто розробити сценарії реагування України та можливі механізми забезпечення попередньо досягнутих домовленостей України та Молдови (в т.ч. – у рамках придністровського врегулювання) у разі зміни уряду Молдови, якщо це змінить політичний курс Молдови.


завантажити


читайте також:


«Реакція на події у cвітовій політиці та економіці за 1-8.02.2019. Вихід США та Російської Федерації з договору про ліквідацію ракет малої і середньої дальності (ДРСМД)». Аналітична записка
«Реакція на події у cвітовій політиці та економіці За 8-15.02.2019. Засідання Ради Безпеки ООН 12.02.2019». Аналітична записка
«Реакція на події у cвітовій політиці та економіці за 16-22.02.2019. 55-та щорічна мюнхенська конференція з питань безпеки». Аналітична записка
«Реакція на події у cвітовій політиці та економіці за 21-25.01.2019. Підписання Україною Угоди про Зону вільної торгівлі з Ізраїлем». Аналітична записка
«Реакція на події у cвітовій політиці та економіці за 29.01-3.02.2019. Ймовірне кібервтручання Росії у вибори в Україні». Аналітична записка